تعمیر دستگاه برش لیزری

 تعمیر دستگاه برش لیزری

تعمیر دستگاه برش لیزری یکی از اقدامات اساسی در نگهداری این ماشین است. این دستگاه مانند هر ماشین صنعتی دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری مستمر دارد.

بسیاری از کاربران این نوع دستگاه‌ها تصور می‌کنند تنها قطعات مصرفی مانند لنز، آینه‌ها و تیوب لیزر دارای طول عمر معین بوده و نیاز به تعویض دارند و بحث تعمیر دستگاه برش لیزر فقط مربوط به این قطعات است.

تعمیر دستگاه حکاکی و برش لیزر

اما در واقع تمامی قطعات بکاربرده شده در دستگاه‌های برش و حکاکی دارای life time (طول عمر مفید) می‌باشند که این قطعات را در دستگاه برش و حکاکی co2 نام برده و در مورد هر کدام به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • قطعات مکانیکی شامل ریل‌ها (guide)
  • بلبرینگ‌ها (bearing)
  • تسمه (belt)
  • پولی تامینگ (pulley timing)
  • انرزی چین (energy chain)
  • گیربکس (gearbox)
  • کوپلینگ‌ها (coupling).

در قطعات مکانیکی احتمال خرابی بیشتر در بلبرینگ‌ها و کوپلینگ هاست این قطعات مخصوصا بلبرینگ‌ها داراری استهلاک زیادی هستند. پس در بحث تعمیر دستگاه برش لیزر به این قطعه توجه بیشتری می‌شود.

از کجا بفهمیم که بلبرینگ دستگاه ایراد دارد؟

در زمان تعمیر دستگاه برش لیزر و یا هر دستگاه صنعتی دیگری تشخیص علت خرابی و نقص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از آسان‌ترین روش‌های تشخیص خرابی بلبرینگ ایجاد صدای نامتعارف در هنگام حرکت و کار کردن مکانیک دستگاه می‌باشد، معمولا بلبرینگ به یک باره ایراد پیدا نمی‌کند، این روند در طی زمان و به تدریج ایجاد می‌شود،دلایل متعددی باعث بروز مشکل در بلبرینگ‌ها می‌شود. یکی از مهمترین آنها عدم کفایت روانکار داخل بلبرینگ می‌باشد، معمولا نفوذ گرد و خاک، دود و آلاینده‌های بیرونی به داخل پوسته بلبرینگ باعث ایجاد اصطحکاک در ساچمه‌های داخلی شده و ایجاد ناهمواری و خوردگی روی ساچمه‌ها به مرور عمر بلبرینگ را کم می‌کند. هرچه این خوردگی بیشتر باشد صدای خرابی بیشتر خود را نمایان می‌کند.

بلبرینگ دستگاه برش لیزر

خرابی بلبرینگ‌ها چه تاثیری بر روی فرایند برش دارد؟

 معمولا صدای ناهنجار بلبرینگ خود به تنهایی عامل مشکل در فرآیند کار دستگاه نیست ولی اگر در مواردی بلبرینگ تعویض نگردد می‌توانند باعث لقی (backlash)در محورها شده و فرآیند برش را دچار مشکل نماید در برخی موارد همچنین باعث قفل شدن محورها شده و باعث فشارمضاعف به موتور و در نتیجه از کار افتادن آنها را شاهد بود. یکی از نکات مهم در تعمیر دستگاه برش لیزر توجه به جزئیات و بررسی مسائل به ظاهر کم اهمیت است تا مشکلات کوچک بعدا به مسائل بزرگ تر تبدیل نشوند.

تعمیر بلبرینگ دستگاه برش لیزر

بهترین راهکار در هنگام برخورد با مشکل جزئی در بلبرینگ‌ها تعویض به موقع آن‌ها با یک بلبرینگ نو می‌باشد.

کوپلینگ (coupling)

چنان که از نام این قطعه پیداست برای اتصال دو قطعه‌ی مدور از آن استفاده می‌شود. کوپلینگ قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است و معمولا از جنس آلومینیوم آلیاژی ساخته می‌شود یه کوپلینگ می‌تواند گشتاور را از یک قطعه‌ی چرخنده مانند شاخت موتور دریافت کرده و آن را به طرف دیگر منتقل نماید وظیفه‌ی اصلی آن دفع ارتعاشات بین طرف اول و دوم وصل شده به قطعه‌است در کوپلینگ انتقال قدرت همراه با دقت بالا جذب ارتعاشات، عدم انتقال حرارت موتور، اصلاح عدم انطباق محورها اصلاح شده و مانع از خرابی قطعات و اعمال ضربه به آن‌ها می‌شود این امر باعث افزایش طول عمر موتور و قطعات مکانیکی از جمله ساپورت‌ها و بلبرینگ‌ها می‌شود، در دستگاه برش لیزر که پرتو در کمترین ارتعاش عکس العمل بسیار زیادی بر روی فرایند برش می‌گذارد کوپلینگ نقش بسیار موثری دارد در دستگاه برش لیزر از کوپلینگ انعطافی که دارای دو هسته مرکزی، صفحات فنری و دو کلمپ در طرفین می باشد استفاده می‌شود.

از کجا بفهمیم کوپلینگ‌های دستگاه مشکل دارد و باید برای تعمیر دستگاه برش لیزر اقدام کرد؟

یکی از آسان‌ترین راه‌های تشخیص خرابی کوپلینگ زمانی است که دستگاه برش منحنی انجام می‌دهد معمولا در صورتی که کوپلینگ دستگاه خراب باشد یک سمت دستگاه در محور طولی دارای لقی شده و نقطه‌ی شروع و پایان عملیات برش در دایره کامل انجام نمی‌شود در اصطلاح کاربران جمله‌ی نقطه شروع و پایان دایره به هم نمی‌رسد بسیار شایع می‌باشد. در واقع این ایراد نشان می‌دهد که محور از دو سمت سنکرون(synchron) نیست.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص خرابی کوپلینگ بدین صورت است که ابتدا دستگاه را روشن کرده سپس با دست محور عرضی دستگاه (X) را با دست به عقب و جلو هل می‌دهیم در صورت خرابی کوپلینگ می‌توان به راحتی خلاصی محور را تشخیص داد.

و البته باید به این نکته توجه داشت که همیشه هم لقی یا خلاصی نشان دهنده‌ی خرابی کوپلینگ نیست و شاید دلیل شل شدن پیچ کلمپ یا پیچ‌های مغزی صفحات فنری کوپلینگ باشد که به راحتی می‌توان آن را تعمیر و راه اندازی کرد.

آیا تسمه هم خراب می‌شود ؟

تسمه ابزار انتقال قدرت از موتورها به محورها در دستگاه برش و حکاکی لیزر CO2 ساخت شرکت PNC LASER است، استفاده از تسمه (Belt)علاوه بر دقت بالا دارای مزیت‌هایی مانند صدای بسیار پایین، اصطحکاک کم، حرارت پایین پر انرژی و هدر رفت قابل قبول می‌باشد.

 تسمه در شرایط عادی تا حدودی تا حدود 10 سال در دستگاه بدون خرابی کار می‌کند و نیازی به تعمیر دستگاه لیزر نیست. دلیل خرابی آن شرایط جوی خاص مانند گرمای زیاد یا سرمای شدید فشار و کشش بیش از حد، استفاده از مواد شیمیایی و برخورد آن با تسمه ها که باعث پوسیدگی دنده های آن شود، برخورد اجسام تیز و برنده با تسمه استهلاک زیاد به دلیل کار مداوم را می توان از دلایل خرابی تسمه ها نام برد. در دستگاه برش و حکاکی لیزر رایمون از تسمه‌های مدار بسته و مدار باز از بیپ 3M با عرض 15 میلیمتر استفاده شده است. جنس تسمه ها ترکیبی از لاستیک و رشته های کنفی و در دندهها pu یا پلی اورتان می باشد.خرابی تسمه ها بیشتر در ناحیه دنده ها که شامل ساییدگی و کم شده دقت تایمینگ می‌باشد رخ می‌دهد بدین صورت که بدلیل کوچک تر شدن دندانه ها در حرکات رفت و برگشت مخصوصا منحنی ها تایم عقب افتاده ومعمولا نقطه شروع و پایان و توازن و تقارن اشکال هندسی برهم خورده و به آسانی قابل تشخیص می باشد.

تسمه دستگاه برش لیزر

پولی تایمینگ (Pulley timing)

پولی تایمنگ ‌ها انواع مختلف دارند و از متریال فلزی و غیر فلزی ساخته می‌شوند این قطعه به شکل دایره بوده معمولا در مرکز یک سوراخ و در محیط دایره دارای دنده‌های منظمی می‌باشد .

آنچنان که از نام آن پیداست دنده‌های روی آن دارای اندازه‌های منظم بوده و همگی نسبت به مرکز دایره زاویه‌های یکسانی از طرفین دارند .

در دستگاه برش و حکاکی لیزر شرکت رایمون از پولی تایمینگ تیپ 3M با عرض 15 میلیمتر استفاده می‌شود این قطعات برای انتقال قدرت از موتورها توسط تسمه به محورهای دستگاه می‌باشند، پول‌های به کار رفته در دستگاه لیزر از جنس آلومینیوم آلیاژی دارای دو فلنج در کنار‌ه ها به نام پولک هدایت کننده تسمه و یک نافی مرکزی می‌باشند.

پولی تامینگ چگونه و درچه شرایطی خراب می شود؟

برای تعمیر دستگاه برش لیزر گاهی لازم است به سراغ پولی تامینگ‌ها برویم. دو قسمت مهم که احتمال خرابی آن در پولی وجود دارد یکی در مرکز و محل اتصال با شفت مرکزی پولی و دیگری در سطح بیرونی و در دنده‌ها خوردگی باعث ایجاد خلاصی بین تسمه و دنده پولی می شود. محل دیگر در اتصال مرکز پولی با شفت فولادی می‌باشد که ممکن است بخاطر لقی و خلاصی خار شفت و پولی ایجاد شود.

پولی تامینگ دستگاه برش لیزر

ایرادات و تعمیر قطعات الکتریکی و الکترونیکی دستگاه برش لیزر CO2

یک دستگاه برش لیزر از چند بخش قطعات اصلی تشکیل می شود که به ترتیب عبارتند از:

1-    بخش قطعات مکانیکی (mechanical parts)

2-    بخش قطعات الکتریکی و الکترونیکی (electical parts)

3-    بخش قطعات اپتیکی (optical parts)

4-    نرم افزار (software)

اگر دستگاه برش لیزر را یک چهارضلعی فرض کنیم هماهنگی بین اضلاع آن برای کارکرد دستگاه ضروری می‌باشد، در صورتی‌که نقصی در هر کدام از اضلاع بوجود آید دستگاه نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد،در این مقاله بخش قطعات الکتریکی و الکترونیکی دستگاه را بررسی و از نظر ایرادات فنی آنها را آنالیز می کنیم. تا در زمان تعمیر دستگاه برش لیزر زودتر بتوانید علت خرابی را پیدا کنیم.

قطعات الکتریکی و الکترونیکی دستگاه را بررسی و از نظر ایرادات فنی آنها را آنالیز می‌کنیم.

 

قطعات الکتریکی و الکترونیکی دستگاه برش لیزر co2 بطور کلی شامل

  • الکتروموتورهای استپ (steppimg motor)
  • میکرودرایور استپ (micro stepping drive)
  • پاور سوئیچینگ یا مبدل های AC به DC (power switching)
  • نویز فیلتر (noise filter)
  • های ولتاژ یا پاور لیزر(laser power)
  • سنسورهای القایی یا مکانیکی (inductive sensor)
  • کنترل CNC و لیزر (laser & CNC control)
  • مکنده حلزونی (exuss fan)
  • پمپ دمنده هوا (AIR pump)
  • کلید و سوئیچ های الکتریکی (Apparatus Switch)
  • چیلر یا خنک کننده تیوب لیزر(Laser Tube Cooling System)

استپ موتور دستگاه برش لیزر CO2 مارک رایمون لیزر

استپ موتور بنام موتور پله ای نیز شناخته می شود.این موتورها دارای دقت بالایی بوده و معمولا با ولتاژ DC کار می کنند و وظیفه آن تقسیم چرخش و دوران کامل به قطعات بسیار کوچک و برابر باهم است. این موتور می تواند حرکات بسیار دقیق را به قطعات مکانیک دستگاه انتقال دهد.

معمولا بطور کلی استپ موتورها بدلیل نوسان جریان ورودی و ضعیف شدن مگنت موتور و حرارت به دلیل فشار زیاد و کار طولانی با مشکل خرابی روبرو می شوند. یکی دیگر از دلایل خرابی استپ موتور قطعی اتصال سیم های ورودی تغذیه موتور است.

تشخیص خرابی استپ موتور نیاز به تخصص دارد ولی بصورت ظاهری می توان آن را تست کرد بدین صورت که موتور را از محل اتصال خارج کرده و بدون اتصال به مکانیک در حال روشن تست کنید، ابتدا شفت موتور را با دست بچرخانید معمولا استپ موتور باید در حال روشن بودن قابلیت چرخش شافت را به شما ندهد. همچنین پوسته موتور نباید در مدت زمان کوتاه خیلی داغ شود. اگر این موارد دچار مشکل و ایراد نبود باید جهت تشخیص و تعمیر دستگاه برش لیزر با یک تکنسین مجرب تماس بگیرید.

استپ موتور دستگاه برش لیزر

درایور استپ موتور

درایور معمولا سیگنال های صفر و یک سیم پیچ ها را به موتور می فرستد.وظایف آن به شرح زیر است.کنترل جریان خروجی – کنترل حرکت و input  و output درایو به موتور و تغذیه موتور در دستگاه لیزر co2 شرکت رایمون از میکرو استپ درایو استفاده شده است.این نوع درایور حرکت بسیار نرم و بدون لرزش را در عملکرد دستگاه ایجاد می کند.

تشخیص خرابی استپ موتور کار دشواری است ولی در برخی موارد تشخیص آن امکانپذیر می باشد.

یکی از دلایل عمده کارنکردن درایور عدم تغذیه ورودی درایو می باشد بدین منظور لازم است ابتدا چک کنید که آیا درایو روشن است یا نه و نشانه آن چراغ LED بر روی درایو می باشد. اگر چراغ LED سبز رنگ روشن باشد نشانه این است که برق DC ورودی درایو در حالت طبیعی و درست است.

معمولا وقتی ایرادی در ارتباط با درایو و استپ موتور و کابل های ارتباطی وجود داشته باشد چراغ LED قرمز رنگ بصورت چشمک زن تبدیل می شود. در صورتیکه ایراد ظاهری در درایو مشهود نبود باید تکنسین ماهر برای تست دستگاه استفاده کنید.تا در تعمیر دستگاه برش لیزر به شما کمک کند.

پاور سوئیچینگ چیست و نشانه ایراد آن چیست؟

پاورسوئیچینگ یک منبع تغذیه است که مبدل ولتاژ AC به DC بوده و علاوه بر تبدیل ولتاژ، رگولاتور ولتاژ نیز بوده و جریان تقویت شده و یکسانی تولید می‌کنند از مزایای این دستگاه که عملکرد و ترانسفورماتور، قدیمی را دارند می توان به وزن کمتر، تولید حرارت کمتر و اندازه کوچکتر آن اشاره کرد، همچنین بدلیل مجهز بودن آنها به پتانسیومتر امکان تنظیم دقیق ولتاژ خروجی میسر می باشد. خرابی پاورسوئیچینگ به صورت ظاهری شامل خاموش و یا کم رنگ شدن LED سبز نشانگر روی بورد آن قابل تشخیص می باشد.اگر دستگاه به استابلا نیز وصل بود و کلیه قطعات مانند مکنده و دمنده کار می کردند ولی پنل کنترل روشن نمی شود مفهوم آن این است که مشمل می تواند در پاورسوئیچینگ 24 ولت تغذیه کنترل باشد.اگر کنترل و پنل روشن شد ولی موتورها به بالا و پائین و چپ و راست حرکت نکنند نشانه این است که پاورسوئیچینگ 48 ولت تغذیه درایورها مشکل دارد و دستگاه برش لیزر شمانیاز به تعمیر دارد.

پاور dy13

سنسور القایی با مکانیکی و علائم خرابی آن چیست؟

سنسور القایی مانند چشم دستگاه عمل می کند.تنظیم ابعاد کارگیر دستگاه و به اصطلاح نقطه صفر و صفر در محور طولی و عرضی بر عهده سنسور می باشد. سنسورها انواع مختلفی دارند در دستگاه برش لیزر شرکت رایمون از نوع مکانیکی و القایی آن استفاده شده است.

خرابی سنسور معمولا قابل تشخیص است و آن زمانی است که محور به سمت صفر دستگاه حرکت کرده و پس از رسیدن به سنسور متوقف نمی شود،در این صورت لازم است سنسور و صحت آن مورد تست قرا گیردو برای تعمیر دستگاه برش لیزر اقدام کرد.

در صورتیکه سنسور دارای ایراد باشد معمولا قابل تعمیر نبوده و می توانید آن را از سایت شرکت کلیک برو روی لینک سنسور القایی بصورت آنلاین خریداری کرده و نصب و جایگزین نمایید.

سنسور دستگاه برش لیزر

مکنده حلزونی، پمپ دمنده و علائم خرابی آن‌ها چیست؟

مکنده دارای دو بخش اصلی پروانه و الکترو موتور می باشد،ب طور کلی پروانه خراب نمی شود ولی در دوره‎های متناوب نیاز به شستشو و تمیز کردن جرم ناشی از دود برش دارد. اما الکترو موتور ممکن است خراب شود. این خرابی معمولا بدلیل خرد شدن بلبرینگ سروته شفت یا نیم سوز شدن سیم پیج آن اتفاق بیافتد، برای تعمیر پیچ معمولا آن را به تعمیرگاه‌های سیم پیچی در سطح شهر برده و در صورت نیاز بلبرینگ‌ها نیز تعویض می‌گردند و نیاز به مراجعه تکنسین شرکت نمی‌باشد، اما اگر موتور قابل تعمیر نبود می‌توانید یک دستگاه مکنده جدید از سایت شرکت پرتو پدیده رایمون تهیه نمایید.

دمنده مورد استفاده در دستگاه لیزر از نوع دمنده آکواریومی می‌باشد اگر دمنده دستگاه شما صدای غیرمتعارف می‌دهد یا میزان هوای خروجی آن کم شده است این نشانه ایراد در دمنده است. داخل دمنده صفحه دیافگرام باعث تولید هوا می‌گردد. معمولا پس از مدتی ممکن است مسیر هوای ورودی پمپ بعلت گرد و خاک یا شی بیرونی مسدود گردد، ابتدا قبل از تماس با تکنسین آن را چک نموده و اگر ایرادی مشهود نبود با تکنسین تماس بگیرید. سعی کنید به هیچ عنوان خودتان قطعات پمپ را باز نکنید،زیرا بدلیل متعددقطعات ریز داخل پمپ و متلاشی شدن هسته مرکزی آن امکان مونتاژ دوباره برای شما بسیار سخت خواهد بود. این بخش از تعمیر دستگاه لیزرتان را به تکنسین متخصص بسپارید.

کنترل RDC 6445 چیست؟

کنترل RDC6445 یک پک کنترل کامل دارای

  • بورد واسط پنل نمایشگر 
  • کلیدهای تنظیمات 
  • سری کابل‌ها و کانکتورها

می‌باشد. این کنترل از نوع offline بوده و دارای حافظه داخلی برای ذخیره تنظیمات و فایلهای ارسالی می‌باشد. این کنترل محصول شرکت RUIDA Technology چین است و تقریبا پرمصرف ترین کنترل لیزر co2 می باشد و وظیفه کنترل تنظیم شدت لیزر و هدایت CNC دستگاه می‌باشد. البته قابلیتهای این کنترل فراتر از مقاله فوق می‌باشد و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از ورودی و خروجی های کنترل و امکانات پیشرفته آن می‌توانند از آدرس RUIDA TECHNOLOGY بازید نمایند.

علت خرابی و علائم آن در کنترل rdc 6445  چگونه است؟

کنترل از طریق یک پاور سوئیچینگ 24 ولت تغذیه می شود. یکی از دلائل خرابی کنترل ناشی از نوسانات ولتاژ منبع تغذیه می باشد.همیشه در ابتدای تست کنترل می بایست ورودی ولتاژ و میزان جریان آن با دستگاه ولت متر بررسی گردد.

در موارد بسیار زیاد عدم اتصال کابل ارت دستگاه برش لیزر باعث ایجاد شوک ولتاژ به قطعات الکترونیکی دستگاه می باشد که یکی از ارکان اصلی خرابی کنترل است.کنترل به طور مداوم در تعامل با نرم افزار می باشد. گاهی اوقات ایرادات نرم افزار باعث بروز مشکلاتی در عملکرد کنترل می گردد.

در صورت بروز مشکل در عملکرد کنترل ابتدا نرم افزار را پاک کرده مجددا نصب کنید، دقت کنید قبل از پاک کردن نرم افزار اطلاعات مربوط به تنظیمات دستگاه خود را از بخش user در نوار سمت راست نرم افزار save و در کامپیوتر نگهداری کنید، سپس به نوار بالا رفته و از قسمت file در بخش vendor setting با وارد کردن رمز ورود که معمولا RD8888 می باشد اطلاعات vendor را نیز Save نمایید.پس از نصب مجدد نرم افزار اگر مشکل برطرف نشد احتمالا سخت افزار معیوب می باشد.بهترین روش در این زمان تماس با شرکت رایمون لیزر جهت اعزام تکنسین می باشد.

در صورت خرابی و هر گونه نیاز به تعمیر دستگاه برش لیزر می توانید با مشاوران و پشتیبانی پرتو پدیده رایمون با شماره 021-88844639 تماس گرفته و از متخصصین ما مشاوره دریافت کنید. در صورت نیاز به خرید لوازم یدکی لیزر می توانید وارد صفحه مربوطه شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *