قطعات یدکی دستگاه لیزر

 

دستگاه برش و حکاکی لیزر مانند همه ماشین ها از مجموعه قطعات و لوازم یدکی لیزر تشکیل شده است هر کدام به اندازه خود نقشی مهم و تاثیرگذار در عملکرد دستگاه دارند.بعضی از قطعات یدکی لیزر وظایف مهم تر و اساسی تری را بر عهده دارند و به عنوان قطعه مصرفی شناخته می شوند و بعد از مدتی کارکرد نیاز به تعویض دارند تیوب لیزر را به عنوان یکی از مهمترین این قطعات را می توان نام برد.

قبل از تهیه هر نوع دستگاهی باید به فکر تامین قطعات یدکی اصل برای آن دستگاه بود چرا که خواه ناخواه به آن نیاز پیدا خواهیم کرد.

استفاده از دستگاه برش لیزری باعث توسعه سریع پردازش شده است. مزایای آن مانند دقت پردازش بالا، سرعت برش سریع و پردازش انعطاف پذیر، حالت سنتی پردازش را حذف کرده است.

سیستم دستگاه برش لیزر به طور کلی از قطعات یدکی لیزر مانند ژنراتور لیزر، اجزای انتقال پرتو (خارجی)، میز کار (تخت ماشین)، کابینت کنترل عددی میکرو کامپیوتر، کولر هوا و کامپیوتر (سخت افزار و نرم افزار) و سایر قطعات تشکیل شده است.

  1. قسمت تخت ماشین:تخت ماشین دستگاه برش لیزری، یکی از قطعات یدکیمکانیکی که حرکت محورهای X، Y و Z از جمله سکوی کار برش را متوجه می شود. برای قرار دادن قطعه کار برای برش استفاده می شود و طبق برنامه کنترلی که معمولاً توسط موتور سروو هدایت می شود می تواند به درستی و دقیق حرکت کند.
  2. ژنراتور لیزری:دستگاهی که منبع نور لیزر را تولید می کند. برای کاربردهای برش لیزری، به جز موارد معدودی که از لیزرهای حالت جامد YAGاستفاده می شود، بیشتر آنها از لیزرهای گاز CO2 یا لیزرهای فیبر با راندمان تبدیل الکترواپتیکی بالا و توان خروجی بالا استفاده می کنند. از آنجایی که برش لیزری نیاز به کیفیت پرتو بالایی دارد، نمی توان از همه لیزرها برای برش استفاده کرد. حالت گاوسی برای کمتر از 1500 وات، لیزر دی اکسید کربن حالت پایین 100 وات-3000 وات و چند حالت بالای 3000 وات مناسب است.ژنراتور لیزری نیز جز لوازم یدکی لیزر بحساب می آید.
  3. 3مسیر نوری خارجی: آینه شکست، برای هدایت لیزر در جهت مورد نیاز استفاده می شود. به منظور جلوگیری از شکست مسیر تیر، تمام آینه ها باید با پوشش های محافظ، محافظت شوند و گاز محافظ فشار مثبت تمیز برای محافظت از آینه ها از آلودگی وارد شود. مجموعه ای از لنزها با عملکرد خوب، یک پرتو بدون زاویه واگرایی را در یک نقطه بی نهایت کوچک متمرکز می کند. معمولاً از یک لنز با فاصله کانونی 5.0 اینچی استفاده می شود. لنزهای 7.5 اینچی فقط برای موادی با ضخامت بیش از 12 میلی متر در دسترس هستند.
  4. سیستم کنترل عددی دستگاه برش:بستر دستگاه را برای درک حرکت محورهای X، Yو Z کنترل کنید و همچنین قدرت خروجی لیزر را کنترل کنید.این کنترلر یکی از قطعات یدکی لیزر مهم به حساب می آید.
  5. منبع تغذیه تنظیم شده لیزر:بین لیزر، ماشین ابزار CNCو سیستم های منبع تغذیه متصل می شود. این عمدتا نقش جلوگیری از تداخل شبکه خارجی را ایفا می کند.
  6. سر برش دستگاه لیزر: عمدتا شامل قطعاتی مانند حفره، نگهدارنده لنز فوکوس، آینه فوکوس، سنسور خازنی و نازل گاز کمکی است. دستگاه محرک هد برش برای حرکت سر برش برای حرکت در امتداد محور Zطبق برنامه استفاده می شود و از یک موتور سروو و قطعات انتقال مانند میله پیچ یا چرخ دنده تشکیل شده است.
  7. میز کار دستگاه برش لیزر:برای کنترل فرآیند کار کل دستگاه برش استفاده می شود.شاید اینلوازم یدکی لیزر ساده به نظر بیاید اما در کارایی دستگاه بسیار موثر است.

شرکت پرتو پدیده رایمون ،یکی از وارد کنندگان معتبر قطعات دستگاه لیزر و همچنین لوازم یدکی لیزر در ایران می باشد.و علاوه بر عرضه دستگاه های برش لیزر به روز قطعات و لوازم جانبی آن را نیز تامین می کند.

رایمون لیزر با اعتقاد به پشتیبانی از محصولات خود پس از فروش بر خود لازم می داند که لوازم و قطعات یدکی اورجینال و اصل دستگاه لیزر را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

 

انواع قطعات یدکی دستگاه لیزر

لوازم یدکی دستگاه لیزر را می توان در سه گروه کلی جای داد:

  • قطعات مکانیکی
  • قطعات اپتیکی
  • قطعات الکتریکی و الکترونیکی

که قطعات مهم کلی را می توان به صورت زیر نام برد: 

  • تیوب دستگاه لیزر
  • آینه
  • لنز
  • چیلر
  • پاور
  • مین برد
  • دات پوینر
  • و….

خلاصه عملکرد برخی از قطعات یدکی دستگاه برش لیزر را در زیر به صورت خلاصه بیان خواهیم کرد:

تیوب لیزر

تیوب لیزر همانطور که در بالا به آن اشاره شد یکی از مهمترین قطعات مصرفی دستگاه برش و حکاکی لیزر است و به عنوان مولد لیزر دستگاه های برش و حکاکی غیر فلزات وظیفه تولید پرتو لیزر را بر عهده دارد.

این قطعه استوانه ای شکل، معمولا از جنس شیشه مهر و موم شده استکه عموما با گاز CO2 پر می شود.به توجه به عمر مخدود تیوب به دلیل اتمام گاز آن،تیوب به عنوان یک قطعه مصرفی محسوب می شود. در مقاله مورد تیوب لیزر چیست در مورد آن بیشتر بخوانید.همچنین اگر دوست دارید در مورد شارژ تیوب لیزر بیشتر بدانید می توانید روی لینک کلیک کنید.

 

چیلر دستگاه لیزر

چیلر دستگاه لیزر یکی از لوازم یدکی مستقل از دستگاه برش و حکاکی لیزر است که با گردش جریان آب،وظیفه خنک کردن تیوب لیزر را بر عهده دارد،در واقع عملکرد اصلی چیلر،خنک کردن دو قطعه بسیار مهم یعنی سورس و هد لیزر است.

برای اطمینان از عملکرد صحیح و سلامت دستگاه لیزر،وجود سیستم چیلر بسیار ضروری است تا اجازه دهد دستگاه بتواند بدون وقفه کار کند.

چیلر لیزری جزء اصلی و مهم‌ترین لوازم یدکی دستگاه لیزر برای مدیریت دمای لیزر برای تضمین عملکرد با کیفیت بالا و عمر طولانی لیزرهای صنعتی، لیزرهای پزشکی، لیزرهای نظامی و سایر سیستم‌های لیزری است. چیلرهای لیزری، چیلرهای قابل حمل، چیلرهای روی قفسه، چیلرهای آبی و مبدل‌های حرارتی دستگاه‌های کاملاً مستقلی هستند که می‌توانند گرما را از اجزای پراکنده حرارت لیزر حذف کنند.

 

آینه دستگاه لیزر

آینه دستگاه لیزر عضوی از قطعات اپتیکی دستگاه برش و حکاکی است که وظیفه انتقال نور بدون افت توان را بر عهده دارد،اگر کیفیت اینه ها معقول باشد،افت توان به حداقل می رسد.آینه لیزر یکی از اجزای مهم سیستم مسیر نوری ماشینکاری لیزر است. می تواند نور را با توجه به خط و جهت از پیش تعیین شده منعکس کند. شما می توانید قطعات یدکی دستگاه لیزر اصل را از ما تهیه کنید.

 

لنز دستگاه لیزر

لنز دستگاه لیزر قطعه بسیار مهمی از مجموعه قطعات لیزر است که جهت متمرکز نمودن نور لیزر برای انجام حکاکی . برش بر روی انواع مواد با ضخامت های مختلف استفاده می شود.دستگاه های لیزری از لنزهای محدب مسطح برای تمرکز نور لیزر استفاده می‌کنند. نور لیزر وارد یک عدسی محدب می شود و شروع به همگرا شدن به یک نقطه کانونی می کند، پس از عبور از نقطه کانونی، نور دوباره به بیرون واگرا می شود.

در مقاله راهنمای کامل انتخاب لنز مناسب دستگاه لیزر می توانید در این مورد بیشتر مطالعه کنید.

انواع مختلفی لنز دستگاه برش لیزر وجود دارد اما به طور کلی می توان انها را در دو دسته

  • لنز دستگاهCO2
  • لنز دستگاه فایبر

دسته بندی کرد.

پیامدهای استفاده از لوازم یدکی لیزر بی کیفیت

  • آسیب دیدن دستگاه
  • کم شدن کیفیت خروجی
  • ضعف در تولید
  • کم شدن سرعت کار در خط تولید
  • نارضایتی مشتری به دلیل پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی
  • هزینه سربار در خط تولید

شاید از ظاهر قطعات یدکی دستگاه لیزر نتوان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد،به همین دلیل همیشه تهیه آنها از جاهای معتبر بهترین راه حل است.

شرکت پرتو پدیده رایمون با وارادات قطعات اصلی و در اختیار گذاشتن آنها به مشتریان سوابق درخشانی دارد.

سوالات متداول (FAQ)

+ مهم ترین قطعات یدکی دستگاه های برش لیزر کدام است؟

مهمترین لوازم یدکی و مصرفی دستگاه های برش و حکاکی لیزر را می توان تیوب لیزر،چیلر،آینه،لنز ،پنل کنترلر، مین برد و ..نام برد

 

+ چرا خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی لیزر مهم است؟

با توجه به اینکه تمام دستگاه های مصرفی نیاز حتمی به تعمیر و متعاقبا قطعه پیدا می کنند برای عدم توقف کار و سرویس بودن همیشگی دستگاه تامین لوازم یدکی لیزر بسیار ضروری است.

 

+دلایل استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و اصل چیست؟

در صورت استفاده از قطعات یدکی بی کیفیت احتمال آسیب رسیدن به دستگاه ، کاهش کیفیت محصول نهایی ، کاهش تولید و … وجود دارد.