دستگاه برش لیزر چیست و چه کاری انجام می دهد؟

دستگاه برش لیزر ماشینی است که به کمک اشعه لیزر می تواند برش‌های بسیار دقیقی روی متریال مختلف اعم از فلز و غیر فلز ایجاد کند که در صنعت به علت دقت بالا و سرعت زیاد آنها، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از این دستگاه برای برش مواد مختلف باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شده است. می‌توان گفت که ظهور آنها انقلابی بزرگ در صنعت به وجود آورده است.

 

دستگاه لیزر چگونه کار می کند؟

نور لیزر که از تیوب خارج می شود با اینکه بسیار سوزاننده است اما قدرت برش دقیق قطعات را ندارد. لازم است نور خارج شده از تیوب با کمک لنز فوکوس به حالت نقطه ای درآمده تا قدرت آن چندین برابر شده و توانایی برش اجسام و قطعات را داشته باشد. بهترین حالت برش در نقطه ای است که نور لیزر در آن فوکوس شده باشد. 

این روند برش با خلق یک ایده و ایجاد طرح رایانه‌ای از ایده‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید شروع می شود. پس از اتمام، طرح را می توان اسکن یا در دستگاه برش لیزری CNC  بارگذاری کرد.

اکنون که طرح را با دستگاه همگام‌سازی کرده اید، می توانید متریال خود را در فضای کاری دستگاه قرار دهید، تمام تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کرده و به دستگاه اجازه دهید کار خود را انجام دهد. یکی از مسائلی که باید در انتخاب دستگاه برش و حکاکی لیزر در نظر گرفت تامین قطعات یدکی لیزر است چرا که بعد از خرید و در صورت استفاده در طول سالیان متمادی قطعا باید یکسری از قطعات آن تعویض گردد. با توجه به این مسئله باید دستگاهی برای خرید انتخاب شود که در تامین قطعات و لوازم یدکی آن دچار مشکل نشوید.

 

انواع دستگاه برش لیزری

این دستگاه انواع مختلفی دارند. از منظرهای مختلفی می توان آنها را دسته‌بندی کرد اما در حالت کلی این دستگاه ها به دو نوع برش لیزر فلزی و غیر فلزی و یا از نگاه دیگر به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از آنها نیز انواع متفاوتی دارند.

 

تفاوت دستگاه لیزر فلزی با غیر فلزی در چیست؟

عمده تفاوت در توان تیوب لیزر، توان پاور و نوع هد آنهاست . دستگاه های برش و حکاکی لیزری فلزات دارای توان حداقل 150 وات و هد مخصوص برش فلزات با سیستم اتوفوکوس می‌باشند. هد دستگاه لیزر فلزات ، علاوه بر نازل اکسیژن ، دارای نازل نیتروژن نیز می باشد . سرمای نیتروژن بر اطراف محل برش تاثیر می‌گذارد و مانع از تغییر شکل یا سوختگی اطراف محل برش میگردد.در ادامه چند دسته مهم را به صورت مختصر بررسی میکنیم:

 

دستگاه فایبر برش فلزات 

همانطور که از نامش پیداست برای ایجاد برش و یا حکاکی بر روی انواع فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت اصلی دستگاه لیزر فلزات با غیر فلزات به غیر از منبع تولید لیزر و توان آنها، نوع هد دستگاه و همچنین نازل هدایت نیتروژن مایع بر روی سطح کار می‌باشد تا از تغییر شکل و ذوب شدن اطراف محل برش جلوگیری شود.

تمام این دستگاه‌ها دارای فوکوس اتوماتیک و هد مقاوم در برابر حرارت بالا می باشند.

لازم به ذکر است که از این دستگاه برای برش و حکاکی روی سایر مواد نظیر چوب ، پارچه و … نیز می توان استفاده کرد اما بر عکس آن خیر.

در واقع دستگاه برش لیزری فلزات یک دستگاه فوق پیشرفته است که از آن به منظور برش با کیفیت انواع فلزات و متریال های دیگر در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در این دستگاه برای برش انواع مواد و فلزات از اشعه لیزر استفاده می‌شود.

 

کاربرد فایبر برش فلزات

در واقع این دستگاه می تواند انواع فلزات را بدون هیچ خط و خشی برش دهد، کیفیت و دقت این دستگاه سبب محبوبیت ﺁن شده است. این دستگاه می‌تواند انواع فلزات و متریال‌ها را با دقت و کیفیتی بسیار بالا برش دهد به گونه ای که هیچ خط و خشی به فلز وارد نشود و همچنین لبه های فلز موج دار نشود

همچنین این دستگاه به صنایع مختلف کمک کرد که مدت زمان زیادی که نیاز بود صرف برش فلزات کنند در زمان بسیار کوتاهی با کیفیت بسیار بالا و بدون هیچ عیب و نقص و ایرادی انجام دهند. این امر خود باعث صرفه جویی در زمان وهزینه ها می شود. دقت و نظم و کیفیت بسیار بالای دستگاه فایبر برش فلزات سبب شد که بیشترین بهره‌وری از این دستگاه در صنعت باشد. با توجه به استقبال چشمگیر صنعت از آنها در حال کنار زدن اکثر دستگاه ها با تکنولوژی قدیمی‌تر می‌باشد و در آینده‌ای نه چندان دور تمام بازارها را بدست خواهد گرفت.

 

دقت دستگاه فایبر برش فلزات

 دستگاه فایبر لیزر فلزات از سر برش با دقت بالا استفاده می‌کند، می تواند مواد فلزی و غیر فلزی را برش دهد. این نوع از مدل برش مواد مقرون به صرفه است. برش لیزری مخلوط فلزی و غیرفلزی چند کاره دارای سیستم برش فلز منحصر به فرد، فوکوس اتوماتیک، بدون دخالت دست است. ساختار مکانیکی با ثبات بالا، حرکت CNC هموار، سریع و با دقت بالا، پرتو فوق العاده قوی، شکاف باریک، لبه صاف، استحکام برش و… بخشی از مزیت این دستگاه است.

 

دستگاه غیرفلزات با استفاده از CO2

 دستگاه برش لیزر غیر فلزات می تواند با استفاده از اشعه لیزر روی متریال غیر فلزی مثل چوب،پارچه،شیشه ، پلاستیک، پلکسی و … برش و یا حکاکی انجام دهد.

نحوه کارکرد دستگاه غیرفلزات بدین صورت است که طرح مورد نظر را از طریق نرم‌افزارهای طراحی  نظیر اتوکد، فتوشاپ ، ایلیستریتور و…طراحی می‌شود. سپس دستگاه با قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای طراحی می‌تواند طرح را بدون تماس مستقیم انسان از طریق اشعه لیزر بر روی مواد غیرفلزی برش داده، حک کرده و یا بسوزاند و در نهایت به کمک فشار زیاد گاز سطح موردنظر را تمیز می‌کند و سطحی تمیز، صیقل خورده و با کیفیت بالا تحویل دهد.

این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارد و باعث افزایش سرعت کار، تولید، کیفیت بهتر محصول و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، در ادامه به بررسی دو مورد از این کاربردها می پردازیم.

 

برش لیزر پارچه ای

 امروزه استفاده از دستگاه برش لیزری پارچه در صنعت مد و پوشاک کاربرد فروانی دارد. برش دقیق، سرعت بالا، دور ریز کم پارچه و … از جمله دلایلی است که باعث محبوبیت این دستگاه در عرصه پوشاک شده است.

انواع پارچه هایی که می‌توان با دستگاه برش داد:
  • حریر
  • جیر
  • کتان
  • کرپ
  • فوتر
  • کنف
  • نمدی و…

تقریبا می‌توان گفت تمام پارچه‌ها را می توان با دستگاه لیزر برش داد، مگر پارچه‌هایی که جنس پلی استر آن‌ها زیاد باشد و لیزر آن‌ها را بسوزاند.

برش لیزری در صنایع مرتبط با نساجی کاربرد زیادی دارد. ظرافت برش لیزری در تولید لباس‌ها و محصولات پارچه‌ای بسیار بالاست که این ظرافت برش، دست طراحان لباس را برای طراحی‌های ظریف، شلوغ و پيچيده باز می گذارد.

برش‌های منحنی و هندسی با استفاده از برش لیزر به راحتی برش داده می شود. این مدل برش، کمترین مقدار پرت و دورریز پارچه را دارد، زیرا با طراحی و چیدمان دقیق میتوان از تمام نقاط پارچه استفاده مفید کرد.

 

دستگاه برش پارچه‌ علاوه بر برش بر روی انواع پارچه می تواند طرح‌های دلخواه را نیز بر روی پارچه حکاکی کند. با حکاکی بر روی پارچه می‌توانید طرح‌های بسیار زیبایی تولید کنید و ارزش کالای تولید شده خود را به مراتب بالاتر ببرید. همانطور از این روش برای تولید لباس‌هایی گرانبها استفاده می‌شود.

 

دستگاه برش لیزر کاغذی

اگر با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید متوجه می شوید که خیلی از وسائل با کاغذ یا مقوا ساخته شده است. بعضی کاربردی، بعضی دکوری و برخی تلفیق هر دو با طرح‌های زیبا و بعضا پیچیده است.

برش لیزری کاغذ و مقوا مزایای بسیاری نسبت به سایر روش‌ها دارد از قبیل برش و حکاکی طرح و نقش‌های ظریف و پیچیده با سرعت، دقت و ظرافت بالا و امکان صرفه جویی در هزینه و متریال مصرفی و وجود لبه‌های صاف و تمیز در قسمت برش خورده و …. از این روش جهت انجام عملیات حک و برش مقوا و کاغذ برای ساخت محصولاتی که در بالا ذکر شد. یکی از موارد استفاده پرکاربرد، ماکت سازی و برش لیزری ماکت می‌باشد که بخاطر جنس خاص مقوا ماکت و همینطور ظرافت قطعات و مقیاس‌ها با دستگاه لیزر انجام می‌شود. 

 

برخی از موارد کاربرد استفاده از برش لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ماکت سازی معماری، دانشجویی و ماکت تبلیغاتی، عمرانی توپوگرافی، صنعتی و ماکت ایران و… جهت معرفی، نمایش ظاهری، شرح عملکرد و نکات فنی مرتبط با آن‌ها و انتقال ایده طراحی به بیننده و درک حجمی و فضایی بیشتر انجام می‌گیرد.
  •  تزیینات و دکوراسیون داخلی ساختمان، ساخت شلف و طبقه
  • ساخت جعبه‌های تزیینی، بسته‌بندی کاغذی و مقوایی و حکاکی طرح و نوشته روی جعبه های هدایا
  • ساخت محصولات کاغذی و مقوایی در ابعاد بزرگ
  • ساخت محصولات کاغذی و تزئینی با طرح های ظریف و پیچیده
  • ساخت مارک روی سر برگ‌های تبلیغاتی
  • ساخت کارت دعوت عروسی و کارت تبریک
  • ساخت لوح تقدیرهای مقوایی و کاغذی
  • ساخت سررسید، منوی رستوران‌ها و…
  • ساخت کاردستی
  • و …

 

دستگاه برش لیزر خانگی

دستگاهی با ابعاد کوچک و قیمت مناسب که می‌توان با آن براحتی یک کسب و کار خانگی راه انداخت. شاید در نگاه اول به نظر برسد که این دستگاه با ابعاد کوچک توانایی کمی دارد اما در واقع اینطور نیست و چیز کمی از دستگاه‌های برش صنعتی ندارد.

 

از دستگاه برش لیزر خانگی می‌توان در کارگاه های کوچک و یا به عنوان کار در منزل توسط زنان خانه دار استفاده کرد. یکی از کاربردهای این دستگاه ها، برش و حکاکی انواع چوب (MDF) است؛ به همین دلیل، به دستگاه لیزر چوب خانگی نیز مشهور شده که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع چوبی مورد استفاده قرار گرفته است.

این دستگاه با تیوب شیشه‌ای در توان‌های 100/80 وات، در ساخت تابلوهای تبلیغاتی، برش جعبه و پک، هدایای تبلیغاتی، انواع ماکت و مدل‌های معماری، مهرسازی، محصولات دکوراتیو و … کاربرد  دارد.

یک نمونه ساده دیگر از این دستگاه‌ها، دستگاه برش لیزر خانگی نمد است که امکان تولید کالاها و محصولات نمدی مختلف را به ما می‌دهد که عبارتند از:

  • عروسک‌های معمولی
  • کیف‌های کلاسیک نمدی

این موضوع نشان می‌دهد که کسب درآمد از دستگاه برش لیزر خانگی چندان هم سخت نیست و تا حدود زیادی تحت تاثیر خلاقیت ما قرار دارد. پس با سرمایه‌گذاری کم در خرید دستگاه برش لیزری خانگی امکان راه‌اندازی یک کارگاه برای شما فراهم است.

 

قیمت دستگاه

قیمت دستگاه‌های برش لیزری به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله فاکتورهایی که در تعیین قیمت دستگاه برش لیزر موثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدل دستگاه لیزر
  • توان دستگاه برش لیزر
  • نوع تیوب لیزر به کار رفته در آن
  • و در نهایت برند و مارک دستگاه برش لیزر

خرید دستگاه برش لیزر از شرکت پرتو پدیده رایمون به نام تجاری PNC RAYMON به صورت نقد و اقساط همراه با ضمانت و پشتیبانی صورت می پذیرد. برای اطلاع از قیمت انواع دستگاه برش لیزر با کارشناسان ما تماس بگیرید.