تیوب دستگاه لیزر چیست؟

تیوب لیزر چیست و چگونه می توان از آن مراقبت کردعنوان مقاله است که در آن می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تیوب لیزر بدست آورید. تیوب لیزریکی از لوازم یدکی لیزر اصلیدستگاه برش co2  است. این قطعه به دلیل مصرفی بودن، بعد از مدتی کارکردن باید تعویض شود و یا شارژ تیوب لیزر انجام بگیرد. در دستگاه‌های برش لیزری  co2 که مخصوص برش و حکاکی روی غیرفلزات(صنایع چرم، چوب، تبلیغات و…)هستند برای تولید اشعه لیزر از تیوب استفاده می‌شود. تیوب لیزر از جنس شیشه نسوز و به شکل استوانه است.البته تیوب لیزر فلزی نیز وجود دارد ولی در ایران بیشتر از تیوب شیشه ای استفاده می کنند.

 تیوب لیزر چگونه عمل می‌کند؟

تیوب لیزر یک استوانه شیشه‌ای حاوی گاز دی اکسید کربن و درصدهایی از گازهای دیگر است. لوله‌هایی در داخل تیوب کار گذاشته شده‌اند که ولتاز مشخصی را به وجود می‌آورند. مجاورت ولتاژ و گاز باعث واکنشی می‌شود که نتیجه آن افزایش انرژی و تولید اشعه لیزر است.

 

ساختار تیوب دستگاه برش لیزر

  • تیوب دستگاه لیزر از سه لایه تشکیل شده است. لایه اول مسئولیت تولید و خروج لیزر را برعهده دارد، در لایه دوم خنک‌کاری تیوب توسط چیلر انجام می‌‌شود(تا شیشه در مجاورت گرمای زیاد نشکند) و لایه آخر حکم پوششی برای حفاظت از قطعات را دارد.
  • در تیوب آینه‌هایی از جنس آلیاژ طلا یا ژرمانیوم نصب شده تا توان دستگاه را بالا ببرند و عمل موازی کردن اشعه‌ها را انجام بدهند.
  • چون واکنش و خروج لیزر گرمای زیادی تولید می‌کند از شیشه‌نسوز و مقاوم برای ساخت بدنه تیوب استفاده می‌شود.
  • قدرت خروجی لیزر رابطه مستقیم با طول تیوب دارد و ضخامت تیوب هیچ تاثیری در آن ندارد.

 

تیوب لیزر CO2 پس از یک دوره کار یا به اصطلاح تخلیه، قدرت خود را از دست می دهد. بسیاری بر این باورند که تیوب تاریخ مصرف گذشته عملا بی فایده است،و باید آن را تعویض کرد. اما می توان با هزینه ای بسیار کمتر آن را مجددا شارژ کرد.

به عبارت دیگر یکی از دغدغه های بازار تیوب لیزر بحث شارژ و استفاده مجدد از تیوب های دستگاه برش لیزر است. بسیاری از مشتریان این سوال رادارند که آیا امکان شارژ تیوب لیزر وجود دارد؟ آیا لوله مانند قبل کار می کند؟

در ادامه این مقاله پاسخ این سوالات را به طور کامل به شما خواهیم داد.

در اینجا سعی شده است با توضیح و ذکر برخی موارد فنی شفافیت بیشتری صورت گیرد.

 

آیا امکان شارژ تیوب لیزر وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید اذعان کرد که بله این امکان پذیر است; تیوب دستگاه لیزر را می توان به راحتی شارژ کرد، اما نکات مهمی وجود دارد که باید از آنها را در نظر بگیرید.

اگر بدنه شیشه ای تیوب شما سالم است و هیچ گونه شکستگی یا سوراخی ندارد، می توانید آن را دوباره شارژ کنید. همانطور که می دانید تیوب لیزر یکی از قطعات یدکی دستگاه برش یا حکاکی لیزر است که پس از طول عمر آنها (معمولاً 10000 ساعت عمر مفید دارند) باید آن را تعویض یا شارژ کنید. از آنجایی که خرید تیوب لیزر برای شما هزینه گزاف و بسیار سنگینی دارد، شارژ مجدد آن راه حلی بسیار کم هزینه تر از خرید آن برای شما خواهد بود.

 

1-  تقویت کننده گاز داخل تیوب یا کاتالیز

یکی از عوامل تعیین کننده عمر لوله لیزر دی اکسید کربن کاتالیزور است (کاتالیزورها مواد شیمیایی هستند که سرعت واکنش را در فرآیندهای شیمیایی افزایش می دهند) که گاز داخل تیوب لیزر را تقویت می کند. بنابراین وقتی عمر کاری تیوب لیزر به پایان می رسد، این کاتالیزور کارایی خود را از دست می دهد و دیگر قادر به تقویت گاز نیست. این ساختار صورتی در دیواره داخلی لوله لیزر Co2 قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین در صورت عدم تعمیر کاتالیز، پر کردن و شارژ مجدد گاز و در واقع شارژ تیوب لیزر در واقع فقط برای مدت کوتاهی کار خواهد کرد.

 

2-آینه لیزر در شارژ تیوب لیزر

یکی از فاکتورهای دیگر در شارژ تیوب لیزر CO2، آینه هایی است که در ابتدا و انتهای آن استفاده می شود. آینه لیزر انتهای تیوب از فلز و آینه 95 درصد جلوی تیوب از ژرمانیوم (ژرمانیوم فلزی سخت، براق، رنگی. سفید خاکستری که از نظر شیمیایی شبیه به قلع است) ساخته شده است.

 

این آینه ها در ابتدا و انتهای تیوب لیزر پیوسته فوتون (فوتون های کوانتومی یا به عبارتی کمترین مقدار قابل اندازه گیری در میدان الکترومغناطیسی مانند تشعشعات الکترومغناطیسی (نور و امواج رادیویی) هستند و همچنین به عنوان یک حامل نیرو عمل می کنند. نیروی الکترومغناطیسی). در طول لوله دستگاه لیزر حرکت می کنند. عمر این آینه ها بعد از کارکرد تا 10000 ساعت دچار سایش شدید می شوند که در صورت شارژ شدن تیوب لیزر و تعویض نشدن آینه ها عملا بدون نتیجه و کارایی خواهد بود.

3-     گاز داخل تیوب لیزر

سومین عامل در شارژ لوله لیزر CO2 گاز داخل تیوب لیزر است که حاوی گازهای مختلفی مانند Co2 (دی اکسید کربن یا دی اکسید کربن)، Xe (زنون یا زنون)، (کریپتون) و … است. است. کیفیت لوله های ساخته شده متفاوت است و این تفاوت حاصل ترکیب گازهای داخل آن است. این عملیات شارژ گاز تیوب فرآیند بسیار پیچیده ای دارد به طوری که بسیاری آن را غیرممکن می دانند.

نتیجه گیری :

اگر عمر تیوب لیزر شما به پایان رسید و دغدغه مالی و محدودیت بودجه ندارید بهتر است آن را به طور کامل تعویض کنید.اما با توجه به قیمت بالای تیوب های لیزر، شارژ تیوب لیزر نیز گزینه ی مناسبی است به شرطی که یک شرکت معتبر و حرفه ای در این زمینه پیدا کنید تا با در نظر گرفتن تمام موارد مورد نیاز تیوب لیزر شما را به خوبی شارژ کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *